Vlinder

YOGA VOOR BEGINNERS

Volg deze inleidende yogacursus voor beginners om de basis te leren en je lichaam voor te bereiden op diepgaandere oefeningen.

 

Wat houdt de yogales voor beginners in?

 

De cursus begint met een zonnegroet, een verzameling van verschillende houdingen die zowel voor opwarming als positieve input dienen.

 

Daarna nemen we één of meerdere van deze elementen onder de microscoop:

 

- Asana's (houdingen): je leert de zogenaamde "culturele" houdingen die tot doel hebben de zwaktes van het lichaam te verhelpen en het lichaam flexibeler te maken, evenals meditatieve houdingen. De namen die aan de asana's worden gegeven, zijn deelbaar in vier groepen: levenloze objecten (bijv. de houding van de boot), dieren (bijv. de houding van de reiger), oude wijzen (bijv. de houding van de wijze Bharadvaja) en goddelijke wezens (bijv. de houding van Lord Katikeya).

 

- Pranayama (bewuste ademhaling): oefeningen op uitademing en inspiratie waarbij men probeert een toestand van emotionele stabiliteit en fysiologische rust te bereiken. Volgens de traditie dient pranayama ook om de energiestromen van het lichaam te beheersen en de kundalini (de spirituele energie opgerold in de basis van de wervelkolom die de bevrijding van het zelf mogelijk maakt) te doen ontwaken.

 

- Drishtis (fixatiepunten van de blik): de drishtis centreren de geest en geven de voorkeur aan een betere concentratie wanneer men de dharana (fixatie van de aandacht) en de dhyana (meditatie) aanpakt. Deze fixatiepunten van de blik maken het mogelijk om het lichaam tijdens elke asana uit te lijnen en de zintuigen te verfijnen. Er bestaan negen drishtis : nasagra-drishti (punt van de neus); Angushthamadhya-drishti (duimen); brumadhya-drishti (derde oog); nabhi-chakra-drishti (navel); urdhva-drishti (naar boven (lucht)); hasta-drishti (hand); pada-drishti (tenen); en parshva-drishti (uiterst links of rechts).

 

- Bhanda's (ligaturen): dit zijn samentrekkingen van spiergroepen die zich ter hoogte van de romp bevinden. Er zijn er drie: jalandhara bhanda waarbij men de keel samendrukt door het hoofd te kantelen; uddiyana bandha waar de buik wordt teruggebracht door uitzetting van de ribbenkast; en mula bandha waarbij de perineale spieren worden samengetrokken om de basis van de romp te sluiten. Bandha's worden gebruikt om energie in het lichaam te vergrendelen bij het beoefenen van asana's en pranayama.

 

- Dhyana (meditatie): het is eigenlijk de verbetering van dharana (fixatie van aandacht). De dhyana is een oefening van spirituele bevrijding die tot doel heeft de ontelbare gedachten en afleidingen van onze geest te verdringen. Volgens de rishis (wijzen) leidt de beheersing van dhyana tot samadhi (enstasis), een soort spirituele intuïtie en transcendente kennis.

 

Wat zijn de voordelen van de yogales voor beginners?

 

- je krijgt een begeleiding vanaf nul met andere neofieten.

- de verschillende concepten die tijdens onze cursussen worden gebruikt krijg je makkelijker onder de knie.

- je bereidt je fysiek voor op andere lessen.

- je krijgt veel gedetailleerdere antwoorden op je vragen over de basisprincipes van yoga.

- je profiteert van de vele voordelen van yoga: betere gezondheid, grotere flexibiliteit, weerstand tegen stress, enz.

Praktische info

 
Inschrijven YOGA VOOR BEGINNERS zaterdag 19-10-2019 10:30-11:45
Inschrijven YOGA VOOR BEGINNERS woensdag 23-10-2019 18:00-19:15
Inschrijven YOGA VOOR BEGINNERS zaterdag 26-10-2019 10:30-11:45
Inschrijven YOGA VOOR BEGINNERS zaterdag 02-11-2019 10:30-11:45
Inschrijven YOGA VOOR BEGINNERS zaterdag 09-11-2019 10:30-11:45
Inschrijven YOGA VOOR BEGINNERS zaterdag 16-11-2019 10:30-11:45
Inschrijven YOGA VOOR BEGINNERS zaterdag 23-11-2019 10:30-11:45
Inschrijven YOGA VOOR BEGINNERS zaterdag 30-11-2019 10:30-11:45
Inschrijven YOGA VOOR BEGINNERS zaterdag 07-12-2019 10:30-11:45

Check steeds onze online agenda voor actuele informatie : de volledige lessenrooster vind je onderaan de yoga-hoofdpagina.

Prijzen:
Losse les yoga : € 13, losse les student: € 12
10 lessenkaart yoga : € 100, voor studenten : € 90 - 3 maanden geldig.
Golven

Andere keuze in YOGA: GROEPSLESSEN

HATHA YOGA

HATHA YOGA

Laat jouw vitale energie stromen door het beoefenen van hatha yoga.

YOGA VOOR BEGINNERS

YOGA VOOR BEGINNERS

Volg deze inleidende cursus om de basis te leren en je lichaam voor te bereiden op diepgaandere oefeningen.

VINYASA YOGA

VINYASA YOGA

Verbeter je conditie en versterk je spieren met vinyasa yoga.

YIN YOGA

YIN YOGA

Word super soepel en verlicht spier- en gewrichtstpijn met deze specifieke vorm van yoga !

EASYFLOW YOGA

EASYFLOW YOGA

Aan yoga doen op een rustig tempo om de flexibiliteit en ontspanning te bevorderen.

CORE FLOW YOGA

CORE FLOW YOGA

Geef je energie een boost, versterk je romp en spieren met deze kruising tussen yoga en fitness.

Cadeaubonnen

Cadeaubonnen

Koop hier je bon:

betalen, afprinten en iemand blijmaken!

Snel en makkelijk!


Toon mij meer...

Shop to Yoga

Shop to Yoga In onze winkel kan je heel leuke yogamatjes, yogaboeken, blocks, straps, yogatassen, bolsters enz van verschillende prijsklassen en merken vinden.

Meer info